The Priest (Kazatel) - recenze, aneb film u kterého Bůňa plakal

27. srpna 2013 v 22:38 | Riveän |  Recenze - filmy, seriály, anime
Někomu holt nestačí být králem Rohanu a musí se stát prvním lidským upírem.
Slovy Aky: "Éomere! No fuj!"
Ale aby se nezdálo, že v následujícím článku jde o nějakou vysoce rozezlenou recenzi (čti. rozezlený blábol), předem podotýkám, že film "The Priest", u nás překládán jako "Kazatel" se mi nadmíru líbil a jeho shlédnutím jsem opravdu nečekaně potěšena.

Ještě drobné varování - jedná se o jednu ze starších recenzí, je dost pravděpodobné, že to na ní půjde poznat :D Tak či tak, už se na to vrhněme...

Název: Kazatel

V originále: The Priest
Rok vydání: 2011
Autor: Scott Charles Stewart
Scénáristi: Cory Goodman, Min-Woo Hyung (původní autor novely "Priest")

Žánr: Akční, Thriller, Horror, Sci-fi

Varování: Úpíři jsou odporní - ale nic, co by vás zabilo. Troška krve ukápla, ale myslím, že nejde o žádnou tragédii.
Ku shlédnutí: mno, panstvo, to vám neporadím, já jsem si to stáhla, ale za boha nemůžu zpětně najít odkud...
Účastníci zájezdu: Paul Bettany (hlavní hrdina - Kazatel. A borec, jen tak mimochodem. Hledá svou unesenou příbuznou. Mohli byste ho znát třeba z Šifry mistra Leonarda - hraje tam Silase = šíleného sebedestruktivního mnicha), Cam Gigandet (šerif Hicks, chodil s unesenou děvou a teď pomáhá Kazateli s jejím znovunalezením. Hrál ve Stmívání upíra...Jamese???), Maggie Q (jedna z kněžek, byla zamilovaná do hlavního hrdiny, takže mu pomáhá, přestože dostala úkol ho zabít. Jako herečku ji neznám), Karl Urban (původně kněz a kamarád hlavního hrdiny, dnes hlavní záporak a únosce nevinných ženštin. Je to... chvilka napětí... Éomer! :)

Moje hodnocení: Rivean - 8,51/10, Aka - 8,51/10

Pro začátek by bylo asi záhodno říci, nebo spíše vás varovati, že pokud si tento film budete stahovat/hledat, narazíte na poměrně nízká hodnocení (obvykle 55%-65%) A čímže je to způsobeno? To mi vrtá hlavou do teď. Na CSFD.cz začíná první z komentářů slovy: "Je to Béčkový film a...". A podíváte-li se o něco dále v hodnoceních, ve velké části těch negativnějších se vyskytuje spojení "Béčkový film" tak desetkrát v jedné větě. Můj osobní názor? Lidi se prostě snaží zalíbit a vypadat chytře. A ne, nebudu tu tuhle myšlenku nijak rozebírat.

Abych se ale dostala k tomu příjemnějšímu, tedy k samotnému filmu, rozhodně ho nepovažuji za žádné Béčko, ani si nemyslím, že je nějak extrémně klišoidní nebo nenápaditý - právě naopak. Po krátkém úvodu v podobě snu hlavního hrdiny (Paull Bettany), následuje asi desetiminutová komixová pasáž, popisující odvěký boj lidí s upíry - zkraje standartní středověké řezáníčko, kdy bylo lidem jedinou účinnou zbraní proti upírům slunce, přes klasické druhoválečné ostřelování. Bod pro Kazatele - vám to snad nepřijde jako originální a dobrý nápad?
Ocitáte se ve světě, který za velké války proti výše zmíněným ozobeným bestiím zachránil řád zvaný Kněží (nebo Kazatelé), podléhající přímo vládnoucí vrstvě - tedy církvi. Když bylo po všem, zbylé upíry pozavírali v takzvaných rezervacích, a kněžský řád byl rozpuštěn, neboť byl považován za příliš mocný. Toť něco málo k intru. Následuje jeden menší únos a pak honba hlavního hrdiny, Kazatele, s místním "šerifem" (Cam Gigandet) za pomstou a nalezením starého přítele. Tradá a máme tu děj. Jenže není to jen tak nějaké obyčejné stopováníčko. Film má spád, bitky jsou dynamické, napínavé, hektolitry krve se nachází v hladině únosné pro Riví křehkou povahu a vše je zasazeno do ponuře šedobílé pouště. Moment, kdy pohřbívají Kazatelova bratra, jediné co trčí z té bílé prázdnoty je pár usmolených vidláků s ochranými brýlemi před zářením, má atmosféru hustou jako dým z kubánského doutníku. Tohle můžu, děcka, jakože fakt...

Místy působí film, předpokládám že záměrně, trochu westernovým dojmem. Země je totiž po vleklých válkách lidí s upíry natolik zničená a zamořená, že tam prakticky nic neroste, všude dřevěné budky s křížovými okny, modrou oblohu abys pohledal - vše zatáhl takový ten šedobílý prach. Studěně modrošedá industriální města, sloužící jako poslední útěcha lidí před vyhynutím, se krčí v neustálé tmě ze splodin a popela, který neustále padá z nebe. Dvěma slovy - ponurost nad ponurost.
Upíři, jež jen tak mimochodem válku prohráli, nejsou žádné líbající zářivky - na kráse jim ubírá nejvíce to, že nemají oči - slovy církve: "oči jsou oknem do duše. Upířy nemají oči, takže hurá na ně".
Hlavní hrdinové jsou dle mého chabého mínění k pomilování (až uvidíte Éomera, umřete - já umřela), a jako bonus jsou tak sympatičtí, že o ně máte místy strach. Na čem se mohli tvůrci víc vyřádit jsou dialogy - chápu, že jeden si při masakření zas tak nepokecá, ale mluvit se fakt mohlo více. Každopádně nejde o nic, co by mi film zásadně zkazilo.

Přiznávám, že původně jsem tento snímek stahovala jen a jen kvůli Éomerovi - a dobře jsem udělala, byl pro mě extrémním překvapením v tom dobrém slova smyslu.
Abych to shrnula - nejde o nic, co by se pro vás stalo modlou na příští desetiletí, ale přejete-li si příjemné odreagování, něco, co vás dle mého na chabých 83 minut dokonale vtáhne do děje, je film Kazatel opravdu brilantní a jasnou volbou.

A na závěr nějaké ty ilustrační záběry z filmu Kazatel (dodám):

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.